Week 22, Emergency ward, laatste stageweek - Reisverslag uit Berekum, Ghana van Cindy Bangma - WaarBenJij.nu Week 22, Emergency ward, laatste stageweek - Reisverslag uit Berekum, Ghana van Cindy Bangma - WaarBenJij.nu

Week 22, Emergency ward, laatste stageweek

Door: Cindy

Blijf op de hoogte en volg Cindy

02 Juni 2009 | Ghana, Berekum

Hey allemaal!
Hier alweer het laatste berichtje vanuit Accra!! Al met al is de tijd toch wel snel om gegaan vooral de laatste weekjes!
Veel leesplezier en tot volgende week!
Wij gaan volgende week eerst even relaxen in Accra!!

Maandag 25-03-09 nationale feestdag
Vandaag vrij ivm de feestdag, eerst uitslapen de wekker gezet om 9u maar dit keer was ik al voor de wekker (ja ja:P) wakker om 8uur. De was gedaan, ontbeten en gedouched en deze keer met water uit de douche. Helaas waren de buren ook hun was aan het doen dus tijdens het douchen af en toe weinig tot geen water omdat de kraan werd gebruikt. 11.30 met Joseph (de buurman) gezeten om de integratie opdracht in het engels na te kijken op typ fouten en zien of het goed in het engels stond. 14.00 waren we hiermee klaar. Toen richting de keuken gegaan om wat te eten en drinken en aan de powerpoint presentatie te werken. Rond 18.00 waren we klaar met de powerpoint (er moesten alleen nog wat plaatjes toegevoegd worden), eten gemaakt. Daarna eve geinternet. Toen ik terug kwam ee bakje thee gedronken, toen ik thee aan he drinken was wilde Jo (de buurman) onze presentatie nog even zien, nog wat kleine verbeteringen aangebracht. Jo vond de presentatie en het boekje er goed uit zien!
Rond 22u gaan slapen, nog 3 stage dagen! Vrijdag de koffer pakken en richitng Accra!! Daar even lekker de toerist uit hangen nog wat leuke dingen bezichtigen zoal cape coast en volta lake (grootste meer van afrika). Over 11 dagen alweer rchting huis, de tijd is best snel om gegaan.

Dinsdag 26-05-00 ER
Vandaag begonnen met het schonmaken van de afdeling en bedden opmaken. Daarna de artsen ronde (er gingen veel patienten naar huis of werden over gebracht naar een andere afdeling). Na de artsenronde ben ik naar Maternity gelopen om te vragen of ze nog een bed hadden voor een 8 maanden zwangere vrouw, dit hadden ze en ik kon de patient rond 10.00 brengen.
Met dr. Pelletier (Amerikaanse arts) overlegd over sponsorgeld (de Amerikaanse arts beheert de Sick en Poor foundation voor het ziekenhuis, dit is een fonds waar mensen aanspraak kunnen maken als ze de rekening van het ziekenhuis niet kunnen betalen). Later kwam er een man binnen met een hoofdwondje, deze verbonden.
Ook werd er een student binnen gebracht die uit de tijd was, ze kreeg een aparte kamer en werd onderzocht. Ongeveer 30 min a 1 uur later mocht ze weer gaan, ze zwalkte over de gang bij iemand aan de hand want ze kon niet alleen lopen en ze zag er niet goed uit. Ik ben er niet meer achter gekomen wat er aan de hand was en waarom ze alweer kon gaan…?
Pauze, na de pauze naar de administrator geweest om te vragen wat bepaalde apparaten kosten ook i.v.m sponsorgeld. (Ik denk dat ik het naar de poor en sick foundatio doe omdat ik niet zeker weet dat als er nu wat besteld word dit ook daadwerkelijk op de afdeling komt. Ook kan ik vind ik zelf niet zeggen dat ik de emergency room wel met iets sponsor en de andere afdelingen niet, dus besloten de handschoenen die ik over heb en de lakens die ik hier laat die naar de ER te brengen).
Er zijn vandaag weer veel kinderen opgenomen met verdenking malaria.
Na stage Berekum ingeweest, verschillende souvenirs gezien waaronder riemen, kettinkjes, armbandjes en houtwerk. Vrijdag gaan we nog even terug om te kijken omdat we er nu niet echt de tijd voor hadden. Ook langs de man geweest die onze shirtjes maakt omdat we best wel neiuwschierig waren, het zag er super uit! We kunnen het morgen ophalen. Verder de laatste keer boodschappen gedaan in Berekum, broodje ei gehaald. Na het eten op internet voor plaatjes gekeken voor in onze integratie opdracht. De powepoint is nu echt af! De beamer en het lokaal moeten alleen morgen nog geregeld worden. Ook de reflecties voor Monica en Annemiek gemaakt.
Toen we op internet bezig waren om plaatjes te zoeken kwam degene die Monica vervangt en onze eindevaluatie doet (omdat Monica ging reizen) langs om te vragen of we ook een agenda wilden maken voor de eindevaluatie. We vroegen aan haar wanneer Monica weg ging te reizen omdat we haar nog dag wilden zeggen. Ze vertelde ons dat Monica al weg was en 5 juni terug kwam… Huh? 5 JUNI? Dan zijn wij alweer in NL dit betekent dus dat wij Monica niet meer zagen. We hebben haar verteld dat we het erg jammer vonden dat we Monica niet meer persoonlijk konden bedanken en afscheid van haar konden nemen (eerlijk gezegt baalden we hier flink van! Ook omdat we nog geen foto van ons drieen hadden en Monica hier nog om gevraagd hadden L).

Woensdag 27-05-0 ER
Vadaag de laatste dag stage op de ER omdat we donderdag de presentatie en eindevaluatie hebben en het dus niet echt handig was om dan voor 2 a 3 uur op de afdeling rond te stappen omdat we dan eigenlijk niet meer zoveel konden betekenen. Ook deze ochtend begonnen met het schoonmaken van de afdeling en bedden opmaken. Hierna de artsenronde gelopen. We waren 9uur al klaar omdat het vrij rustig was. Geevalueerd met de incharge over afgelopen weken. Ze vond het allemaal erg goed gaan en ik had mijn best gedaan. (dit is het antwoord wat je meestal krijgt, dus verder gevraagt maar meer wist ze eigenlijk niet te zeggen…) vandaag zijn er weer 4 kinderen opgenomen met verdenking malaria. Rond 11.00 ben ik naar Dr. Pelletier (Amerikaanse arts) geweest i.v.m prescription voor malaria test (deze kunnen we gratis doen omdat we studenten zijn, dus dat gaan we vrijdag voordat we weg gaan maar even doen). Ook werd een ontwormingspil aangeraden en deze had ze nog wel op voorraad.
Pauze, na de pauze niet veel meer gedaan op de afdeling tot 12.45 toen er een 2 jarig meisje werd binnen gebracht door haar vader. Ze werd binnen gebracht omdat ze schokkende bewegingen maakte en niet meer reageerde. Voor de schokkende bewegingen kreeg ze diazepam rectaal en de controles werden gedaan. Bloedsuiker spiegel was 1,6 (veel te laag) dus werd er een infuus geprikt om glucose te geven. Dit meisje was erg moeilijk te prikken en na een paar minuten begon ze rochelend en gaspend adem te halen dus werd ze naar de treatment room gebabracht en kreeg ze O2 ondertussen werd de kinderarts gebeld die er al snel was! Omdat haar bloedsuiker zo laag was en het infuus inbrengen niet wilden kreeg ze eerst 3 keer 60 ml glucose 10% rectaal. De arts kreeg het infuus ook niet in de armen of benen dus kwam het infuus in de ader op haar hoofd (links boven de slaap/het oog). Er werd direct bloed afgenomen (testen op malaria) door de venflon, ook werd er beenmerg vocht afgenomen (dit kunnen ze testen op meningitis à hersenvliesontsteking) toen werd er 3 keer 20 ml 10% glucose door de venflon ingebracht door de arts daarna werd het infuus aangehangen. De arts vertelde dat als het een hypo was ze nu zo langzamer hand wel wakker had moeten worden maar omdat ze diazepam had gehad bij opname kon ze ook slapen door diazepam. Er werd door de arts nu duidelijk verteld dat er eerst controles moesten gedaan worden en dan pas medicatie gegeven moet worden! En niet andersom want zo kon hij de juiste diagnose niet goed stellen!
Ook tijdens de behandling verliep niet alles soepel omdat het “nieuwe” studenten waren op de afdeling en nog niet alles konden vinden, ze kwamen soms met de verkeerde dingen aan zetten waardoor alles langer duurde.
Het meisje moest nu goed in de gaten gehouden worden en bij verandering moest de kinder arts gebeld worden. Einde dienst (ik probeer er nog achter te komen hoe het met het meisje gegaan is).
Na stage naar de keuken gegaan even wat gedronken en toen door naar de slaapkamer omkleden, verhaaltje schrijven en typen. Rond 15.30 Berekum in gegaan om de shirtjes op te halen, er moesten nog wat aanpassingen gemaakt worden dus dit duurde langer dan verwacht! Uit endelijk waren ze klaar en konden we ze mee nemen. Ze zijn mooi geworden!
Terug gegaan naar de keuken en eten klaar gemaakt; noodles, gebakken ei, “pindasaus” en worstjes. Na het eten geinternet en de papieren voor de presentatie, integratie opdracht en reflectie voor de eindevaluatie geprint. Verhaaltje geschreven en getypt toen gaan slapen.

Donderdag 28-05-09
Presentatie, eindevaluatie
Vanmorgen 8.20 de wekker, na wassen etc de presentatie nog een paar keer doorgenomen. Rond 9.40 richting de keuken, ontbeten. Daarna naar de acountant om de beamer te regelen, we werden va het kastje naar de uur gestuurd en uiteindelijk kwam het erop neer dat ewton de beaer op moest halen.
Om 10.45 naar de male en female ward gegaan om de incharges er nog eens aan te herinneren dat onze presentatie begon om 11.00. als het rustig was zouden ze komen.
Weer terug in het computerlab (waar newton de beamer en alles klaargezet had).
Alles klaar gezet voor de presentatie.
Hierna gewacht en gewacht tot de incharge van de male ward kwam om 11.45!, ze was de eerste en vroeg of er nog niemand anders was, nee dus. Ze ging naar de female ward om te vragen of de incharge ook kwam. Rond 12.00 kwamen ze terug en zijn we begonnen met de presentatie. Ook Martha (de vervanger van Monica) zou er 11.00 zijn maar die was er 12.00 nog niet. Martha kwam om 12.15 midden in de presentaite…
Ghanezen en afspraken? (maar dit wisten wad Mayye eigenlijk ook wel).
Na de presentatie de protocollen en boekjes aan de incharge gegeven. Ze waren er erg blij mee! Vragen beantwoord en de presentatie afgesloten.
Even naar de keuken wat eten en drinken en om 13.30 de eindevalatie; alles goed afgesloten en de papieren ingevuld & getekend. Verbeterpunten & struikelpunten besproken, foto gemaakt van het overhandigen van de uniformen.
Ook gevraagd naar Monica waarom die zo plotseling was vertrokken en dat wij dit erg jammer vonden. Monica is naar Amerika voor zaken, ze werd gebeld en moest direct vertrekken anders haalde ze het vliegtuig niet. Nu we dit weten hebben we er ook meer begrip voor en kunnen het snappen. Besloten om een brief aan Monica te schrijven om haar (en de collega’s natuurlijk) te bedanken voor de gastvrijheid en hulp.
Na de eindevaluatie terug naar de keuken gegaan (ondertussen had Mary Petra gebeld of ze langs kon komen). Eerst maar even een biertje en milo gedronken op de goede evaluatie en presentatie! Even gezellig met Mary gekletst en later kwam Eqiuata ook nog langs. Foto’s op de laptop gezet & gekookt. “Even” het koken vergeten en toen vroeg Peet mij ineens of ik kruiden over de aardappels had gedaan.. euh nee en
toen rook ik het al, Petra dit heet nu aanbranden!! Gelukkig viel het mee en de meeste aardappels kunnen redden. Toch nog heerlijk gegeten; aardappels met doperwten en worstjes. Rond 19.00 naar de slaapkamer gegaan even een beetje opgeruimd en spullen klaargelegd voor de metron (zoals de lakens, handsschoenen en naalden + spuiten). Verhaaltje geschreven en getypt. Ook buurman Jo kwam nog eve langs om te
vragen hoe de presentatie en eindevaluatie ging, ook zei hij dat het einde in zicht was en vroeg hoe onze 3 maanden in Ghana waren.
In het begin was het even moeilijk maar naarmate we hier langer waren ging het steeds beter.

Zoals Mary in de keuken zei; I want to go home but I’m not ready to leave…

Verder reflecties getypt + wat voor Jo uitgetypt. En het een na laatste nachtje gaan slapen.

Vrijdag 29-05-09
De laatste dag in Berekum!! Vandaag een drukke planning.
Vandaag om 7.30 de wekker, kleren gewassen en spullen opgeruimd in de kamer (alles wat we qua beddengoed niet meer nodig hebben, hebben we aan het ziekenhuis gegeven, ook de handschoenen etc en wat we over hadden).
Rond 9.30 zijn we richting de keuken gegaan en hebben we even snel ontbeten.
Rond 10.00 richting Martha (vervangster Monica) om ons boekje weer op te halen (die zou ze kopieeren) en naar de metron brengen maar ze was er niet.
Toen de planning even omgedraaid en eerst Berekum ingeweest met Dr. Pelletier (om iets voor het sponsorgeld te regelen; sick and poor foundation), hierna souvenirs gekocht en de aller aller laatste boodschapjes gedaan!
Rond 12.45 terug in de keuken even wat gegeten en toen Martha weer opgezocht, ze was er nog niet dus gewacht. Ondertussen kwamen we Florence tegen, bij haar de sleutel boel geregeld en betaalt voor de schilder.
Hierna kwamen we Martha tegen en vroegen we naar de protocollen en het boekje, ze vertelde dit al naar de metron gebracht te hebben omdat ze dacht dat we vandaag zouden vertrekken…
Maar goed alsnog naar de metron geweest en haar de spullen gebracht (lakens, handschoenen etc) ze was hier erg blij mee!
Dit was natuurlijk geweldig. Ook vertelde ze het boekje en protocollen erg goed te vinden en dit ging laten inbinden zodat ze het kon laten zien als de inspectie kwam (hier zijn wij natuurlijk wel een beetje trots op!). Afscheid genomen en haar bedankt voor de gastvrijheid.
Nadat we bij de metron waren geweest door naar het lab om ons op malaria te laten testen. Ik eerst en toen petra (een bijna echte verpleegkundige die bang werd voor een naaldje haha, ze trok haar hand weg en gaf een gilletje waardoor ik in de lach schoot) maar al met al allebei negatief voor malaria.
Hierna naar de peadiatrics ward (kinder afdeling) gegaan omdat we de ballonnen en kleurpotloden uit wilden delen, dit was erg leuk om te doen!
Hierna terug naar de keuken even een momentje gerelaxed en toen om 15.00 weer door naar de slaapkamer. Hier een uurtje opgeruimd en toen weer naar de keuken om een beetje optijd te koken zodat we optijd op internet konden e vanavond de koffer in konden pakken.
16.00 begonnen met koken, gebakken/gefrituurde aardappels met doperwten en worstjes. Heerlijk, alleen kwam tijdens het eten de taxi chauffeur langs om nog even wat kort te sluiten.
Hierna snel afgewassen en richting de slaapkamer omdat we nog met Newton en Joseph op de foto wilden en we wisten dat Newton zo gaan reizen. Leuke foto´s gemaakt!
Al met al was het alweer kwart voor 7, toen geinternet, verhaaltje geplaatst en de reflectie verzonden.
´s Avonds de koffer verder ingepakt. Petra heeft nog lekker een Heineken gedronken en ik een Milo (chocomel van de nestle, ja pap!).

Dit was dan alweer het laatste verhaal vanuit Berekum, de tijd is ondertussen toch wel snel voor bij gegaan!!
Misschien lukt het met het internet om nog wat in Accra op de site te zetten.
Tot volgende week!!

Liefs Cin

• 03 Juni 2009 - 07:28

Alex:

Vandaag 03 juni vieren we de verjaardag van Frank,hij is hier overigens al zo'n kleine 6maanden mee bezig!!,papa en mama en jou 'lieve'zusjes zijn afgelopen zondag al langs geweest,hebben met pinksteren fantastisch weer gehad,lekker buiten gezeten en voor de fietsers een ideaal weerbeeld.
    Voor jou zijn het de laatste dagen van je verblijf in Afrika,we zijn blij dat je straks heelhuids weer thuis bent.
    geniet komende dagen nog maar even ,en we wensen je alvast een hele plezierige terugreis,tot gauw Cin....

Liefs Alex,Ingrid,Marc en Frank.

• 03 Juni 2009 - 09:27

Chantal:

Heeej cinn... zo wat een verhaal... toch ging de tijd snel.. vrijdag alweer thuis!! yeaah!! ben benieuwd hoe bruin je bent en ben benieuwd na foto's en verhalen!!
    Tot vrijdag zusie!!!
    Dikke Tut Chantal

• 03 Juni 2009 - 11:40

Mama:

eindelijk staat jou verhaal er ook op.. t heeft even geduurd.. maar t is en blijft Afrika. Fijn dat de presentatie en de evaluatie zo goed verlopen is voor jullie. Wij zijn reuze trots op jullie !!
    Deze ervaring neemt niemand je meer af. Nu nog even genieten van een vakantieweekje.. veel plezier en een dikke kus van mama

• 03 Juni 2009 - 18:22

Rennie:

Ja meid, het zit er al weer bijna op.
    Wat gaan die 3 maanden dan toch ook weer snel.
    Wat zal je blij zijn om ook weer al je dierbaren hier te zien.Meid geniet er nog even van , want voor je het weet ben je weer in het koude kikkerlandje.
    Goede vlucht en tot kiekes.
    Tût Rennie

• 03 Juni 2009 - 20:02

Marie:

hoi cindy,
    wat een lang verhaal zeg!!
    maar je bent heel wat rijker aan ervaring geworden de afgelopen drie maanden.
    ik wens je nog hele fijne relaixte dagen toe.
    en ik hoop dat je ook een goeie vlucht terug hebt naar nederlandse bodem!!
    wij zien weer naar je uit hier.
    ik heb zeer genoten van al je berichten die je op de site hebt gezet, want zo kon ik je een beetje volgen van wat je er allemaal hebt gedaan en bekeken.
    nou meid, tot vrijdaggggggg!!!!
    nog effe lekker koese daar en dan kan de winterjas weer aan. hihi.

groetjes en dikke knuffel van mij...>> marie.

doei doei doei

• 05 Juni 2009 - 08:33

Annemieke:

Zo het zit er dus op!! Geniet van de laatste daagjes daar! Overigens een malariacontrole zonder dat je klachten hebt heeft weinig zin evenals een ontwormingskuur. Dit noemen we dus medicalisering! Mooi doel heb je gekozen voor je sponsorgeld, ik weet zeker dat het een goed besteed iets is!! Mooi gedaan Cindy. Tot gauw!