Laatste berichtje vanuit Accra! (Afrika) - Reisverslag uit Berekum, Ghana van Cindy Bangma - WaarBenJij.nu Laatste berichtje vanuit Accra! (Afrika) - Reisverslag uit Berekum, Ghana van Cindy Bangma - WaarBenJij.nu

Laatste berichtje vanuit Accra! (Afrika)

Door: Cindy

Blijf op de hoogte en volg Cindy

04 Juni 2009 | Ghana, Berekum

Alweer het laatste verhaaltje!

30-5-09 / 31-5-09 Weekend!!
Richting Accra in African royal beach hotel voor 5 dagen

Zaterdag 30-05-09
Gister nog druk bezig geweest met alles opruimen en inpakken. Vanmorgen om 5.00 de wekker, eerst gaan ontbijten, toen we aan het ontbijt zaten zagen we onze prive taxi, mercedes, al aan komen om 5.20 i.pv. 5.45 dus een ghanees die te VROEG was! Na het ontbijt de laatste dingetjes gedaan en om 6.10 vertrokken, eerst langs Florence om de sleutels te brengen. In de auto af en toe voor 30-60 min mijn ogen dicht. Aangekomen in Accra vertelde de taxi chauffeur dat het daar de hele nacht geregend had, ook zagen we dit al eerder aan de wegen die erg nat waren en waar soms zelfs overstromingen waren zodat auto’s half onder water kwamen te staan. De rit duurde langer dan verwacht door de regenval, slechte wegen etc. Om 16.00 kwamen we aan bij het hotel. Hier ingechecked en naar de kamer gegaan. 1. heerlijk warm water, 2. airco, 3. stromend water etc :P dus heerlijk even genoten van de luxe.
Even langs Roelof (van het kantoor de Vries) geweest en verteld hoe we het hadden gehad etc, ook gevraagd naar de tripjes en tijden. Alles geregeld.
Even een korte strandwandeling gemaakt om uit te waaien na de lange autorit.
Daarna gegeten (heerlijke pizza) we hoefden niet zelf te koken en af te wassen dus ook dit was weer even luxe :P.
Na het eten om en om in een lekker warm bad gelegen HEERLIJK!!
’s Avonds even verhaaltje getypt en optijd gaan slapen, we mogen dan wel “vakantie” hebben een aantal dagen maar dit betekent geen uitslapen. Morgen vertrekken we 7.30 naar Dodi Island. Dus de wekker gaat al vroeg!

Zondag 31-05-09
Dodi Island tour;
Dit is een unieke kans om een cruise te maken op het grootste meer ter wereld. Vroeg in de ochtend rijden we eerst naar de haven van Akosombo. Daar gaan we aan boord van een schip. We maken een twee uur durende tocht naar Dodi, een onbewoond eiland op het Volta-meer. Deze excursie biedt de mogelijkheid om Ghana vanuit een geheel andere hoek te bekijken. We lunchen aan boord, waar je kunt genieten van live muziek. In de avond rijden we weer terug naar Accra.

Vanmorgen om 8.00 vertrokken (in een grote ford, prive auto, prive chauffeur, geweldig!) Om 9.30 kwamen we aan bij het cruise schip (zoiets als een veerboot) eerst de kaartjes gehaald maar diegene die de kaartjes verkocht was er nog niet… Dus gewacht tot 10.30 toen heeft de chauffeur de kaartjes gehaald en konden we aan boord waar we 11.00 met de boot vertrokken. Een super mooie groene omgeving met heuvels. Het was prachtig weer dus hier van genoten, en lekker bruin geworden of zoals Petra een beetje erg rood.
Eenmaal op het “on”bewoonde eiland stonden er ongeveer 20 kinderen op ons te wachten en volwassenen die muziek aan het maken waren en stonden te dansen… Dus “on”bewoond? Maar nou bleek later dat de mensen waarschijnlijk van andere dorpjes met bootjes naar dit eiland kwamen omdat ze wisten dat de boot met touristen er aan kwam. Toen we uit de boot stapten wilden de kinderen je hand vast pakken, eerst dachten we wat lief maar na een paar minuten begonnen ze te bedelen om geld, ze probeerden zelfs sieraden van je hand te pakken, zo waren er op de boot ook afrikaanse mensen mee met wat meer geld en dus sieraden om, deze vrouw was bijna haar horloge en ring kwijt! Hierna met onze handen gevouwen gelopen en constant no, go away te zeggen. (dit was iets minder maar goed).
Na een rondje over het eiland, wat erg mooi was! (Je kon ook een rondje in een klein vissersbootje maken over het meer, dit hebben wij niet gedaan omdat we binnnen 30 min weer op de boot moesten zijn en we niet wisten wat het zou kosten).
Na 30 min zijn we terug gegaan naar de boot en terug gevaren naar de vertrek plaats.
Al met al heerlijk genoten van de tocht.
Rond 16.00 waren we terug, de chauffeur vroeg of ze nog wilden zwemmen mwah… Naar het zwembad gereden wat gedronken (niet gezwommen ) en zijn we weer naar Accra gebracht.
Hier lekker gegeten Redred; bonen&tomaten saus met gefrituurde plantain (soort banaan), verhaaltje gesschreven en gebeld met het thuisfront hierna en vroeg gaan slapen.

Maandag 1-06-09 en Dinsdag 2-06-09
Tweedaagse tour; geschiedenis en natuur tour
De tocht gaat richting het Westen en begint met een vroeg vertrek naar het populaire Kakum National Park om daar de sensationele Canopy Walk te doen. Dat is een voettocht over een touwbrug, gespannen van boomtop tot boomtop. Het is zonder meer een unieke ervaring, de enige in zijn soort in Afrika. Hierna genieten we van een welvoorziene lunch bij het Castle Restaurant aan de historische Cape Coast, gevolgd door een bezoek aan het voormalige hoofdkwartier van de Britse administratie aan de Gold Coast. Vervolgens brengen we u naar het Coconut Grove resort in Elmina voor diner en overnachting. De tweede dag bezoeken we de twee beroemde (Unesco Werelderfgoed) slavenforten in Elmina. Voordat we weer terugreizen naar Accra, nemen we onderweg een frisse duik in Anomabo.

Vanmorgen om 8.30 vertrokken richting Kakum national park, hier waren we rond 12.00 even gewacht en toen begonnen met de canopy walk! Eerst een stukje klimmen om bij het eerste platform te komen. Hier aangekomen sta je in een boomtop van ongeveer 120 voet hoog, (vrij hoog hoor!!) daarna begin je met de 1e brug (totaal zijn er 7 maar 1 was onder constructie dus wij gingen 6 heen en 6 terug) dit was een super ervaring je loopt over een soort van ladder met daar over heen en houten plank, om je heen zit een net en touwen waar je je vast kan houden. Het wiebelde aardig dus de eerste stappen waren even moeilijk maar daarna ging het goed en heb ik genoten van het uitzicht!
Eenmaal terug zijn we naar cape coast gereden waar we cape coast castle bezocht. Eerst hebben we het museum bezichtigd en later een rondleiding gehad, zo hoor je het verhaal over de slaven handel van vroeger. Ook zie je de gebouwen waar de slaven zaten en hoe weinig er was! Dit heeft op mij wel indruk gemaakt!
17.30 liepen we niets vermoedend terug toen we ineens dachten wat is hier hier stil, eenmaal buiten het fort bleek de chauffeur om ons te zoeken oeps, ook bleek dat de chauffeur petra al 3 keer had gebeld… Sorry!
Hierna rond 18.00 werden we naar coconut grove resort gebracht, geweldig, een mooie kamer met alles er op en er aan! Ook buiten was het super, allemaal palmbomen, je kon bij het restaurant eten op 5 m afstand van de zee! Super avond gehad.
Even tv (jaha :P) gekeken en lekker gaan slapen.
De volgende dag met de chauffeur afgesproken om 9u te vertrekken.
9.30 kwamen we bij de slavenforten in Elmina, dit kon je een beetje vergelijken met cape coast, ook hier een museum bezocht en daarna een rondleiding gekregen.
Ook de cellen en kamers gezien.
(Tussen de rondleiding door vroeg de gids naar ons geloof omdat de Nl’ers de bijbel naar afrika hebben gebracht, we waren met 6 Nl’ers waarvan een aantal, waaronder ik, aan gaven niet echt een bepaald geloof hadden. Dit vond hij we zo raar dus aan het einde van de rondleiding gingen we met z’n allen bidden en zeggen I believe… Nouja de ervaring was leuk maar om nou te zeggen dat ik herboren was…?)
Na de tijd met de andere Nl’ers wat gedronken, ze vliegen toevallig tegelijk met ons terug naar NL.
Toen langs de dutch cementary gereden en richting Accra gegaan.
Hier kwamen we rond 16.00 aan opnieuw in gechecked en koffers opgehaald (die mochten hier een nachtje blijven staan achter slot en grendel zodat we deze niet mee hoefden te slepen). Daarna lekker gegeten, verhaaltje uitgetypt en optijd gaan slapen morgen 7.00 vertrekken.
De dagen gaan nu snel!

Woensdag 3-06-09
Zee en rivier tour bij Adah-Foah
Ga vandaag met ons mee naar de prachtig uitwaaierende riviermond van de Volta bij Ada-Foah. Daar mondt de grootste rivier van Ghana uit in zee. Hier varen we met een boot naar een eiland. De rest van de dag is het zwemmen, waterskiën en relaxen wat de klok slaat, bij het Manet Resort in de monding van de Volta. Vogelaars en vissers hebben hier ook een topdag, als ze tenminste niet vergeten om hun hengel en verrekijker mee te nemen. Deze plek biedt fantastische mogelijkheden. In de avond keren we weer terug naar Accra.
Gister werden we gebeld om i.p.v 8.00, 7.00 te vertrekken dus vroeg de wekker en 7.00 stonden we klaar alleen was de chauffeur er nog niet…
Uiteindelijk 7.45 vertrokken naar Ada Foah, hier bij een hotel gewacht op het bootje wat ons naar de plek zou brengen waar de rivier uitmond in de zee, je ziet goed de scheiding tussen meer/rivier en zee. De zee is veel woester. We hebben even rond gedobberd en gezwommen, dus heerlijk genoten! De terug weg had de chauffeur het over krokodillen die we ook konden zien. Dus na de lunch weer terug gegaan naar het bootje en naar het eiland gegaan waar de krokodillen waren. We hebben 1 gevangen krokodil gezien (de man die op het eiland woont vangt ze en houdt ze voor huisdier…) die naar 5 min onder water ging dit was dus erg jammer. Met die man ook nog vissen gevoerd. Toen vroegen ze of wij wel eens uit een kokosnoot hadden gedronken dit was niet het geval dus werd er een kokosnoot klaar gemaakt en hebben we die geproefd. Ik vond dit niet super…
Later terug gegaan en daarna richting Accra.
In het hotel lekker pizza gegeten, ’s avonds een poging gedaan om op internet te gaan maar helaas de laptops werkten niet mee (toen even met thuisfront gebeld in horten en stoten omdat de verbinding niet zo goed was), toen we op het balkon zaten viel ineens de stroom eraf, er was ook geen stromend water meer en het bereik van de telefoon was weg (Afrika, gelukkig waren we het gewend haha)…! Dit duurde ongeveer 15 min. Toen de stroom er weer op was en het water terug was alsnog even gedouched en de tassen gepakt en opgeruimd (alweer:P). Daarna lekker gaan slapen.

Donderdag 4-6-09 23.25 vliegen!!
Vandaag zouden we niet zoveel doen behalve relaxen en zonnen bij het zwembad bij het hotel. Verder de laatste dingen gepakt en ’s avonds vliegen richting het vliegveld en naar huis.

Liefs Cin
Tot morgen!!

• 04 Juni 2009 - 13:32

Papa:

Dus nog veel beleeft en plezier gehad nu dan een prettige vlucht en tot morgen.

• 04 Juni 2009 - 14:23

Age:

WELKOM THUIS VOOR STRAKS EN EEN GOEDE VLUCHT TOEGEWENST GR AGE

• 04 Juni 2009 - 14:27

Petra Spijkstra:

Hey !
    Geniet er nog maar even van... de laatste uurtjes met mij tikken weg:P Blij om straks van je verlost te zijn, mag je je ouders en erwin weer lastig vallen:P.

• 04 Juni 2009 - 15:10

Sigrid:

He meid,

Goeie reis strax, lekker naar huis.
    Als je thuis bent gaan we snel even bijkletsen.

X

• 04 Juni 2009 - 15:55

Rixt:

Heeyy cindy!

Goede reis terug:D:D!!!
    Enne we spreken gauw wat af met het clubje(A) om de verhalen te vertellen en horen:D hihi!!

Liefsss

• 04 Juni 2009 - 20:35

Rennie:

meiden een goede terugreis naar het koude nederland gewenst.
    Dikke tût út Grootegast

• 04 Juni 2009 - 20:53

Mama:

tot morgen.. nog even vliegen en jullie zijn weer thuis

• 05 Juni 2009 - 08:38

Annemieke:

Welkom thuis en geniet van nog meer luxe!!

• 06 Juni 2009 - 20:19

Marrit Brouwer:

Hey Cindy,

Goede vlucht gehad?
    Hoe is het terug in NL?
    We zien elkaar wel in B-city!

Bye Marrit