31-03-09 Zongo Clinic (kliniek voor moslims) - Reisverslag uit Berekum, Ghana van Cindy Bangma - WaarBenJij.nu 31-03-09 Zongo Clinic (kliniek voor moslims) - Reisverslag uit Berekum, Ghana van Cindy Bangma - WaarBenJij.nu

31-03-09 Zongo Clinic (kliniek voor moslims)

Door: Cindy

Blijf op de hoogte en volg Cindy

31 Maart 2009 | Ghana, Berekum

8.00 transfer van het ziekenhuis naar de kliniek.
Toen ik aan kwam waren ze nog niet begonnen dus mocht wel even gaat zitten en wachten (40 min).
Hierna eindelijk aan de gang.
Kinderen en baby’s worden hier gewogen in een soort “hangzak” en dan aan de weegschaal gehangen.
Na even gekeken te hebben zelf de kinderen en baby’s gewogen en dit genoteerd in het boekje.
Op een gegeven moment liep zelfs de verpleegkundige weg want ik deed het zo goed volgens haar dat ik het wel alleen kon doen, zij nam dus pauze (lekker makkelijk).
Hierna bij de volgende tafel even gekeken en geholpen, hier geven ze vitamine E aan de kinderen.
Ook gekeken bij de volgende tafel waar ze vaccinaties krijgen.
Hierna bij birth registration gekeken, ze legden me hier goed uit hoe dit in zijn werk ging.
Hierna gekeken en geholpen bij de vitale controles van moeder en kind dit ook weer in het boekje genoteerd.
Later vroegen ze mij of ik ook wilde zien hoe ze een zwangerschap test gingen doen (natuurlijk wilde ik dit ook zien, ook al wist ik ongeveer wel hoe het ging in NL).
Dit is bijna hetzelfde een soort van strip in de urine houden en dan verkleurd die. Deze test was negatief.
Er kwam een vrouw met een tweeling binnen, haar heb ik geholpen met de kinderen omdat ze maar met 1 tegelijk bezig kon. Dus als de vrouw met het kindje iets moest doen zoals vit. E halen, wegen etc paste ik om en dit om de beurt!
Vond dit wel leuk om te doen, het geeft je het gevoel alsof vertrouwen ze je er wel mee en dat voelt goed!
Ook worden hier verschillende consulten gedaan, family planning (over anticonceptie), voorlichting over aids etc. hier ben ik niet bij geweest omdat dit allemaal in twi word gedaan.
Om 12.30 kwam de hoofdzuster? Naar me toe en vertelde dat ik wel mocht gaan want ‘s middags werd het toch niet meer druk.
Dus om 12.30 naar huis gelopen en daar wat gegeten.
Verder weer bij gekletst met petra over haar dag.
Hierna spelletje gedaan, gekookt en gegeten.
Niet te lang op gebleven want we waren toch best wel weer moe.

Liefs Cin

  • 31 Maart 2009 - 18:38

    Lian:

    leuk zeg zo met baby's en kinderen zulke dingen doen!
    en wat lief van je dat je op die tweeling wou passen:D

    spreek je gauw
    xLian(L)

  • 31 Maart 2009 - 18:42

    Tessa:

    Wauw Cin, echt supergoed van je dat je dit allemaal doet! Maar gelukkig heb je er ook plezier in! Succes meid!

    Kus Tessa

  • 31 Maart 2009 - 19:09

    Erwin:

    Leuk om zo alles mee te maken daar. 1 ding tegelijk is niet iets wat bij verplegen hoort grappig.

    Spreek je snel
    kus mij

  • 31 Maart 2009 - 19:12

    Annemieke:

    Dus het is de kunst dat zowel jij als je Ghanese collega aan het werk blijven! Let op het gaat vaak zo, als jij iets doet dan hoeft de ander het dus niet meer te doen. Een uitdaging dus voor je om te zorgen dat je zelf nuttig bezig bent en ook niet al het werk van die ander overneemt. Hopelijk lukt het je als je op een vaste afd. zit wat grip op het geheel te krijgen waardoor je zelf ook een zinvolle daginvulling kunt creeren. Groetjes!

  • 31 Maart 2009 - 20:24

    Mama:

    vergeet je geen foto's te maken.

  • 31 Maart 2009 - 20:34

    Mama En Papa:

    leuk, er staan zelfs al enkele foto's op je site
    groetjes

  • 01 April 2009 - 20:43

    Alex:

    Leuk dat je direkt in vertrouwen word genomen,al begrijp ik dat het hun ook wel goed uitkomt!
    voor jou zijn dit leuke ervaringen lijkt mij.
    Frank wil graag weten of de baby's ook lief zijn,want dat is hijzelf ook altijd!!???
    Veel succes met alles wat je doet en tot horens.

    xxxx,van ons doei

  • 02 April 2009 - 11:08

    Nynke J:

    Heeey Cindy,
    Hier mijn beloofde berichtje! Hoe gaat het daar? Heb je het wat naar je zin, erg heimwee of valt het allemaal wat mee?
    Hier in NL geen nieuwe schokkende roddels...
    Heeeel veel plezier en ik hoop dat je het naar je zin hebt!

    Kusjee Nynke je klasgenootje! En de groetjes van Fokje!

  • 02 April 2009 - 17:58

    Jetty:

    Hey hoi,

    Wat heb je al veel gedaan, zal wel wennen zijn, of niet?

    Fijn dat ze jou al vertrouwen, geeft vast een goed gevoel!
    Leuk dat je alle leeftijden mag verzorgen, lijkt me ook nog wel moeilijk als ik jou verhaal zo lees.

    Heel veel succes verder en tot snel.

    Liefs Jetty


  • 02 April 2009 - 20:40

    Marrit En Wilko:

    Heey Cindy,

    Super om je verhalen te lezen, heel herkenbaar!!!

    Bye en groetjes,
    Marrit en Wilko

  • 05 April 2009 - 17:27

    Jappie En Hilly:

    fijn al die verhalen van jullie. Hoor regelmatig je stem op de achtergrond als we contact hebben met petra via skype. groetjes van jappie en hilly uit suwald(ouders van petra maar dat had je wel in de gaten zeker.)

  • 05 April 2009 - 19:20

    Ingrid:

    He Cin, veel ervaringen gelezen van je .De dag op de ER blijft denk ik nog wel even bij je hangen. Leuk om te lezen dat de mensen je al zoveel (toe-)vertrouwen.Ik zou wel even bij je om het hoekje willen kijken. Indrukwekkend !! Succes verder X Ingrid en boy's

  • 06 April 2009 - 15:36

    Pascal:

    Beste Dutchie,
    Ben jij op dit moment druk met je stage, vrijwilligerswerk en toe aan ontspanning dichtbij de zee?
    Dan is Dutchie Goes Ghana de ideale oplossing. Wij zijn een jong stel dat een klein Guesthouse hebben dichtbij Krokrobite.

    Op dit moment beschikken wij over twee ruime kamers ieder met eigen badkamer, eventuel met maaltijden. Tevens kunnen wij jullie assisteren bij velen bezienswaardigheden.

    Stuur gerust een mailtje naar ons Dutchiegoesghana@gmail.com

    Groetjes Pascal en Rhoda

  • 07 April 2009 - 09:35

    Chantal:

    Heej cinn!!
    Ik heb je al een tijdje niet meer gesproken..
    ma hoor van pap en mam dat het goed met je gaat gelukiig maar!!!
    met mij gaat ook goed ben weer weekendje centerparcs geweest!!
    was lachenn!! haha en heb mn MFA= EHBO ook gehaald op school!!

    mjaa hoop je snel weer es te spreken!!

    Dikke Kuss!!
    Chantal (L)

  • 08 April 2009 - 18:40

    Lammert En Gieni Mol:

    Harstikke leuk om te lezen hoe je alles ervaart.En je bent nodig! geniet ze ! en maar gezond weer thuis komen. groet

  • 13 April 2009 - 09:55

    Papa En Mama:

    het is inmiddels al weer 13 april,jullie zijn naar het (mole) national parc geweest. hebben van alles meegemaakt.. dit leest iedereen straks vast op je site. Groetjes en liefs van iedereen

  • 13 April 2009 - 10:07

    Mama:

    ik heb groot respect voor jullie onderneming, super !! al is niet alles even leuk. blijf genieten !
    kus mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cindy

Actief sinds 27 Jan. 2009
Verslag gelezen: 138
Totaal aantal bezoekers 19058

Voorgaande reizen:

20 Maart 2009 - 05 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: