Weer een verhaal(tje) - Reisverslag uit Berekum, Ghana van Cindy Bangma - WaarBenJij.nu Weer een verhaal(tje) - Reisverslag uit Berekum, Ghana van Cindy Bangma - WaarBenJij.nu

Weer een verhaal(tje)

Door: Cindy

Blijf op de hoogte en volg Cindy

03 Mei 2009 | Ghana, Berekum

Ey allemaal!!
Het is alweer even geleden dat jullie iets van mij gehoord hebben!
Ik ben van plan nu week verslagen te maken omdat elke dag misschien wat te eentoning word. Maar goed deze week zijn we dus richting Kintampo geweest en dat levert wel weer wat schrijmateriaal op zoals jullie zien.
Succes met lezen!
Ik kijk naar de reacties uit!

Groetjes Cindy

25-4-09 / 26-4-09 Weekend!!
Zaterdag uitgeslapen tot jawel 9.00!
Om 9.15 klopte Marie aan (amerkaanse) die dacht naar haar ziekenhuis bezoek (voor behandeling plekken op haar benen) wel even bij ons op bezoek te komen, gezellig zo vroeg in de morgen als je net wakker bent…
Even gekletst en toen Marie vertrokken was lkkr gedouched, ook zouden we de was doen maar het was erg bewolkt en de waslijn hing vol met was van de buren.
Later zijn we naar de keuken gegaan en hebben we onze verhalen geschreven en getypt.
Tussendoor een lekker geroosterd broodje gegeten met gebakken ei, sla en komkommer.
Later eten gemaakt, richting internet, lezen en slapen.

Week 18, VRIJ
Maandag 27-04-09
6.15 de wekker, ontbijten en richting taxistation. Om 8.15 vertrokken we met de taxi richting Sunyani waar we 8.45 aan kwamen.
In Sunyani de Comercial bank opgezocht om te pinnen, weer geen geld…
Deze keer naar binnen gegaan waar een hele rij mensen stonden te wachten, na gevraagd te hebben bij wie we moesten zijn omdat de automaat geen geld gaf werden als 2 speciale gasten zo naar een bureau geloodst. Hier uitleg gedaan de man ging iemand bellen en we kregen te horen dat er een fout bij de bank zat, dus moesten we het maar proberen in Techiman of Kintampo. Binnen 10 min stonden wij weer buiten terwijl de lokale mensen wel wat langer moeten zitten.
Hierna naar de Immigration office gegaan om het visum te verlengen (ja dit moet na 65! dagen). Toen we hier aan kwamen waren de juiste formulieren er niet dus 30 min (wij maken er maar een uur van, kan het altijd meevallen) wachten. Na 45 min gewacht te hebben + een kopie van de ticket gemaakt te hebben de formulieren in gevuld.
Na een week konden we onze paspoorten weer ophalen!
Hier waren we het niet mee eens, we wilden onze paspoorten daar niet laten en ook gingen we reizen. Na een discussie zei de man; 5 cedi p.p en dan kan het binnen een uur klaar zijn… Afzetters! Maar goed dan maar 5 cedi extra.
Omdat we 1 a 2 uur moesten wachten naar het eusbett hotel aan de over kant gegaan en hier PIZZA gegeten!! Heerlijk.
Na 2 uur terug gegaan en onze paspoorten opgehaald, visum weer geregeld.
13.15 met de taxi richting Techiman waar we 14.15 aan kwamen hier weer een bank opgezocht, maar helaas ook deze weigerde!
Om 15.00 met de taxi richting Kintampo, het laatste stukje sloeg het weer ineens om, het begon flink te waaien en keihard te regenen! 15.45 in Kintampo naar de bank en gelukkig hier konden we pinnen!!
Eenmaal in Kintampo wilden we graag naar het hotel bij de watervallen dus een taxi gezocht die ons naar de watervallen bracht. Een man vroeg wat we bij de watervallen moesten omdat het regende… Later kwamen ook wij er achter waarom hij dit vroeg want er was daar geen slaap plek of hotel!
De taxi chauffeur gevraagd ons naar een hotel te brengen, hij bracht ons naar een reststop en ook hier konden we niet slapen!
De jongen die hier werkte heeft voor ons een taxi naar een hotel geregeld.

Later in de taxi bleek dat er 2 taxi’s waren gebeld dus een discussie tussen de chauffeurs wie ons ging brengen… Wij zijn in dezelfde taxi blijven zitten en de andere chauffeur naar de jongens gestuurd die hadden gebeld, die zoeken het daar maar uit.
Eindelijk in het hotel; mooie ruime kamer met badkamer en airco!
Lekker gedouched en gegeten.
Thuisfront en vriendjes gebeld daarna lekker gaan slapen.

28-04-09 Dinsdag
Het was de bedoeling uit te slapen vandaag maar 9.15 werd er op de deur geklopt door een werknemer die kwam vragen of alles ok was… Hierna ging hij weer, ok?
Na het douchen en ontbijten rond 11 uur richting de Kintampo waterfalls, hier eenmaal aangekomen bleek het 1 waterval te zijn maar goed.
Entree ghanezen;1,50 entree buitenlanders; 3 cedi.
foto’s gemaakt en lekker afgekoeld.
Laterr kwam er een taxi chauffeur naar ons toe die vroeg waar onze chauffeur was, nou die was weg wij konden aan de weg wel een taxi vinden dachten wij. De chauffeur vertelde dat er weinig taxi’s reden hier dus zijn nummer gekregen en als we weg wilden konden we bellen.
Na 2 uur taxi gebeld en richting de Fullerfalls gegaan (soort plateau’s) de weg er heen was erg slecht! Eenmaal daar was het erg mooi, oud romeinse tafels etc.
Na een klim naar boven stonden we lekker bij het water af te koelen.

Petra en de taxi chauffeur hebben lekker gezwommen na 5 a 10 min begon ik me niet niet lekker te voelen. Terug naar de taxi gegaan en besloten om voor de zekerheid naar het ziekenhuis in Kintampo te gaan. Eenmaal daar 5 cedi betaald voor een dossier en toen verder naar een counseling room en werden de controles gedaan. Hierna richting de dokter die vragen stelde, lichamelijk onderzoek. De dokter wilde een x-ray chest maar de man die dit normaal deed was er niet dus dit ging niet door… Nouja.
Toen vertelde de arts een bloedonderzoek te willen doen (prikje in de duim, viel dit even
mee!!) Uitslag malaria was negatief. De arts wilde mij toch medicatie geven want hij dacht aan een allergische reactie.
In het ziekenhuis was het een voordeel blank te zijn want we konden overal doorlopen.
Na het ziekenhuis bezoek (de taxi chauffeur is al die tijd gebleven) met de taxi naar een goed hotel (volgens de taxi chauffeur) dit was niet ons ding dus zijn wij weer naar het hotel van gister gegaan.
In het hotel lekker gedouched en wat gegeten.
Voelde me nog niet 100% maar wel weer opgeknapt!
’s Avonds heeft de man die bij het hotel werkte nog een hele tijd bij ons op de kamer gezeten waarom ? Hij vertelde wel dat zijn zus met een NL was getrouwd..
Maar goed later gezegd dat we wilden slapen en hij ging weg.
Hij had een pak drinken vergeten dus die bracht petra later vond ik ook nog sleutels dus die heb ik toen gebracht. Later toen ik terug wilde lopen kwam hij achter me aan en wilde een privat conversation… Hij vond me wel mooi etc. wat jammer dat ik nu al getrouwd was! (ja erwin :P) na dit gezegd te hebben en te hebben verteld dat ik wilde slapen weg gelopen. Hij vond dit volgens mij niet zo leuk, maar goed misschien bij de volgende blanke die komt logeren lukt het wel…

29-04-09 Woensdag
Deze ochtend ook weer uitslapen op de planning, helaas de taxi chauffeur van gister vond het nodig om ons om 6.30 10 keer te bellen hoezo hardleers!! Gister hadden we hem al verteld dat als WIJ een taxi nodig hadden WIJ HEM zouden bellen maar helaas…
10.30 ontbijt besteld en lekker gedouched. Om 12.00 met de taxi richting Techiman vertrokken. (We hebben besloten toch maar terug naar Berekum te gaan en monkey sanctuary te bezoeken als we stage lopen in Nkroanza, want was nog niet 100%).
Op een gegeven moment begon de taxi wat te schokken en hield er uiteindelijk mee op.
Benzine op… Dus de chauffeur en de andere klant de taxi voort duwen (heuvel op) petra en ik zeiden ook wel te willen helpen maar nee dit hoefde niet, nou daar zit je dan als een soort van koninging…
Om 13.15 hebben we in Techiman een taxi richting Sunyani gezocht.
14.20 kwamen we aan in Sunyani hier zijn we naar het eusbett hotel gegaan waar we wel een nachtje wilden slapen. De kamers waren allemaal vol en er was alleen nog een duurdere kamer, dit niet gedaan want we waren immers maar 30 min van Berekum af. Dus besloten even lekker te zwemmen (waarom staan er bordjes met pas op glad bij een zwembad? Petra leest ze in ieder geval niet, dus die gleed ook even flink uit. Gelukkig niks gebroken en ze kon nog lachen) en dan een pizza te eten en voor donker terug te gaan naar Berekum. Rond 18.00 weer in Berekum.

30-04-09 Donderdag
Planning uitslapen maar het werd ons weer niet gegund dit keer was het de hond van de buurman (Skippy) die het nodig vond om van 6.30 tot 7.30 alles bij elkaar te blaffen.
Na 45 min er af gegaan en de hond zijn kop laten houden. Hierna gelukkig nog even in slaap gevallen.
13.00 zijn we naar het vision hotel gegaan om te zwemmen, lekker afkoelen.
Marie (amerikaanse) en Linda (Zweedse) waren er ook, gezellig.
Rond 17.00 richting huis onderweg nog even wat boodschappen gedaan, gegeten en gedouched. Hierna even op internet bijkletsen met de vriendjes en fam.
Na het internet viel de stroom eraf en liepen wij nou net niet richting keuken!
Dus in het donker de zaklamp zoeken en de spullen zoeken. De terug weg kregen we bijna een hartverzakking door een student die tegelijk met ons het hoekje om kwam.
Maar goed hierna lekker gaan slapen.

1-05-09 Vrijdag
Eindelijk vandaag uit kunnen slapen, geen hond of telefoon die irritant deden.
vandaag zouden we van alles; kleren wassen, opruimen en boodschappen doen maar dit werd hem niet want volgens mij hadden de buren iedereen uitgenodigd te komen eten ofzow..
Wel even ge-emmert (douchen) want ik kon mijn haar bijna rechtop zetten.
Rond 13.00 richting keuken, monopoly gedaan en verder lekker niks.
Gegeten, geinternet en richting slaapkamer.
Hier aangekomen stond er iemand te douchen (dachten wij) in het donker.
Na een paar potjes kaarten (uur later) liep de douche nog… Wij vertrouwden het niet helemaal dus op de deur geklopt en gevraagd of er iemand was, geen antwoord…
Wij (helden op sokken) naar de buren maar er was niemand thuis!
Na 2 uur de deur open gedaan en wat bleek; de kraan vergeten dicht te draaien!
Wat een opluchting konden we eindelijk lekker slapen haha.

2-5-09 / 3-5-09 Weekend!!
2-05-09 Zaterdag
Vandaag weer uit kunnen slapen, bakje thee en cracker (ons ontbijt :P) op de veranda gegeten en toen maar aan de stapel was begonnen… Toen dit eenmaal klaar was viel het toch eigenlijk wel weer mee maar toch ook wel blij het maar weer gehad te hebben!
Hierna na de keuken (het was wel erg druk op de campus, feestenten etc, bleek een bruiloft te zien dus even om het hoekje gekeken. Erg mooi!), wat gegeten en toen richiting markt voor de boodschappen.
Na een beste voorraad te hebben gehaald & te hebben opgeruimd maar even ons verhaaltje geschreven. (Het was ondertussen ook alweer 17.00!)
Op de markt hebben we ook aardappels?? Gevonden, ik ben benieuwd jullie horen het!
Weer lekker gekookt.
Later thuis op de veranda potje gekaart en met de buurman gekletst.

3-05-09 Zondag
Vandaag ook weer uitgeslapen (vakantie he!)
Verder alle verhalen van afgelopen week uitgetypt (we zouden niet meer van die lange verhalen schrijven maar ja…)
Daarna gegeten en alles op internet gezet.
Vanavond maar vroeg op bed, morgen weer stage!

Groetjes en Liefs Cindy

p.s Oom Alex nog van harte gefeliciteerd!!

• 03 Mei 2009 - 17:13

Mama:

gelukkig geen malaria...maar denk er wel om meid! genoeg blijven drinken en eten.
    nog een fijn weekend. groetjes van ons allemaal

• 03 Mei 2009 - 18:01

Rennie:

Meid wat hebben jullie afgelopen week alweer veel beleefd. Jullie zijn straks echt een ervaring rijker. Wat een verschil als je zwart / wit bent.
    Meid zet hem op, goed eten en drinken dan ben je weer top fit.
    Kus Rennie en de rest van de familie uit Grootegast

• 03 Mei 2009 - 18:43

Jappie En Hilly:

Weer heel wat beleefd deze week. Gelukkig viel het allemaal erg mee, nou ja de verkoudheid is vervelend maar wat extra vitamientjes doen vaak wonderen.Werk ze deze week maar weer en de groetjes van ons.

• 04 Mei 2009 - 11:30

Alex:

Nou Cin..en Petra genoeg beleeft zeg, Cin nog bedankt voor je felicitaties (sms).
    Wij zijn vr weer thuisgekomen van vakantie uit Denemarken,geweldig leuk gehad,een bijzonder schoon en mooi land zonder stroomstoringen of iets dergelijks.Het weer werkte ook mee,de hele week 20 graden +.
    Ook een bezoek gebracht aan legoland in Billund voor de boys een geweldige ervaring,ogen en oren te kort.
    Frank is al aan het sparen voor het cullinaire hoogstandje bij de Mac!!!
    Hoop voor jullie dat het vervolg van jullie stage zonder ziekte,glijpartijen en of andere oneffenheden verloopt.Pas goed op jullie zelf en drink ook als je niet dorst hebt,tot horens groetjes en xxxx,
    Alex,Ingrid,marc en Frank

• 05 Mei 2009 - 11:21

Annemieke:

Dat was een leuke vakantie! Gelukkig dat het allemaal meeviel met jou. Maar beter voorzichtig dan te lang aanromemlen, dus dat was wel weer verstandig van jullie.
    Groetjes Annemieke

• 07 Mei 2009 - 07:09

Silvia:

Hoi Cindy,wat een ervaringen doen jullie daar op!Wij kunnen ons veel dingen niet voorstellen wat jij daar meemaakt..maar ja jullie vallen ook nog steeds van de ene verbazing in de andere!!Pas wel goed op jezelf en blijf goed uitkijken oke! Dikke kus van ons en we blijven je volgen...
    xxx Johan Silvia Tessa en Pascal.