Week 19, Female ward 5e stageweek - Reisverslag uit Berekum, Ghana van Cindy Bangma - WaarBenJij.nu Week 19, Female ward 5e stageweek - Reisverslag uit Berekum, Ghana van Cindy Bangma - WaarBenJij.nu

Week 19, Female ward 5e stageweek

Door: Cindy

Blijf op de hoogte en volg Cindy

10 Mei 2009 | Ghana, Berekum

Hallo allemaal!
Bedankt voor al jullie reacties op mijn site vind het erg leuk om die te lezen!
Frank goed sparen want dat culinaire hoogstandje bij de mac neem ik met beide handen aan natuurlijk haha!!

Maandag 4-05-09 School
Zondag avond gebeld met Monica of we een les mochten volgend, als de incharge op de afdeling het goed vond vond Monica het ook goed.
Onze buurman (Joseph) is leraar dus hem gevraagd of we een les bij hem mochten volgen, dit was goed.
Maandag morgen 8.30 zaten petra en ik weer in de schoolbanken haha. We zaten in een onaf gemaakte school in een groot lokall met ongeveer 130 studenten!
De les ging over first aid, de afgelopen weken hadden ze al verschillende soorten onderwerpe gehad waaronder shock. Dit werd nu in het kort herhaald en toen gingen we verder met de onderwerpen fainting (flauwvallen) en in en uitwendige bloedingen.
Toen de buurman/leraar binnen kwam stond iedereen op om hem te begroeten.
Daarna stelde Joseph ons voor aan de klas en deed iedereen in koor good morning Cindy en Petra. Dit was wel even wat anders dan in Nl, haha.
Als een student een vraag had of de leraar vroeg jou wat moest je gaan staan om te praten.
Verder was het een intressante les die werd gegeven m.b.v een powerpoint presentatie.
1e jaars studenten (hier volgden wij een les mee) moeten al veel weten & leren al veel!
De studenten leren het goed alleen passen het in de praktijk helaas minder toe, wat erg jammer is.
De les zelf werd goed en duidelijk gegeven, vragen werden beantwoord en er werd steeds herhaald. Aan het eind van de les kregen ze een soort van overhoring met 3 vragen. Om 12.30 waren we klaar met de les, we zijn naar de keuken gegaan en hier ben ik met mijn POP’s en competenties voor school bezig geweest. Ook zijn we met het eindwerkstuk en integratie opdracht bezig.
’s Avonds niet veel meer gedaan want het begon flink te regenen.

Dinsdag 5-05-09 Female ward
Vandaag de overdracht van nacht naar dagdienst mee gemaakt, de artsenronde lopen (dit gebeurt in het engels en je mag de arts vanalles vragen tussendoor) met de patienten praten ze meestal twi omdat deze geen engels kunnen, meestal vraag ik een verpleegkundige of student om voor mij te vertalen.
Vandaag zelf de medicatie rond gedeeld, als het medicijn er niet is word het ook niet gegeven…
Ook heb ik de wondverzorging vandaag gedaan. Er was een meisje met brandwonden in het gezicht en bovenlichaam, dit word schoon gemaakt en er komt zalf over heen. Schoonmaken gebeurt met watten die in alcohol gedrenkt worden en later uitgeknepen.
Ook was er een vrouw et een klein wondje bij het oog (deze was al aardig opgeknapt) ook schoonmaken en opnieuw verbinden. Ook een vrouw met cellulitis dit werd schoongemaakt.
Vandaag gaf een student sondevoeding de sonde lag er bijna uit, deze werd terug geduwd. Ik voeg of ze deze dan niet meosten controleerden of die goed zat; nee zeiden ze als hij eenmaal goed zat dan hoef je niet weer te controleerden :S…
En als de sonde dan niet in de maag zat, dit was niet erg ze spoelden goed door met water. Ik heb de complicaties etc proberen uit te leggen maar nee er werd niet gecontroleerd..
Verder was het rustig er waren niet veel patienten.
Toen ik terug kwam van pauze was het redelijk druk, 3 opnames!
Geholpen waar ik kon. De overdracht dag, avond mee gemaakt en toen naar huis.
Thuis kleren gewassen, ritueel met het wc papier weer gedaan haha en voor school bezig geweest. Wat gegeten, internetten, leren en gaan slapen.

Woensdag 6-05-09 Female ward
Qua stage veel het zelfde gedaan als voorgaande dag.
Gekeken hoe een infuus en catheter werden ingebracht.
Catheter; Dit ging niet helemaal zoals het moest want de steriele handschoenen waren niet meer steriel toen de catheter ingebracht werd. Tip aan de student gegeven hoe het anders kon, de studente pakte dit goed op.
Er was vandaag 1 opname en veel ontslagen dus verder rustig op de afdeling.
Thuis lekker ge-emmerd :P & reflecties getypt. Verder niet veel bijzonders gedaan vandaag.

Donderdag 7-05-09 Female ward
Mijn laatste dagje stage op de Female ward, volgende week gaan we naar Nkroanza (project hand in hand; www.projecthandinhand.nl) en daarna 2 weken stage op de ER.
Eigenlijk weer een dagje zoals gister en eergister op de afdeling.
Vandaag was er op de female ward geen wond verzorging want die patienten waren met ontslag. Aan de incharge gevraagd of ik op de male ward mocht kijken (had van petra gehoord dat hier wel wondzorg was) dit mocht. Er was een man die zijn hand in een machine had gehad, dit was een behoorlijk vieze wond, als de wond niet opknapte zou misschien zijn hand geamputeerd moeten worden. Ook was er een man met een necrose voet en decubitus wondje op de stuit. En de derde man had een flinke diabetes wond op zijn been.
Omdat het verder rustig was op de afdeling gevraagd of we naar de public health department mochten om te vragen of we vrijdag mee konden op outreach, dit was goed.
Naar PHD daar gevraagd of we met z’n 2en morgen mee konden op outreach en of we foto’s mochten maken. Ze vonden het erg leuk dat we mee wilden en we mochten foto’s maken!!
Verder de middag rustig op de afdeling.
Vandaag ghanees eten geprobeerd bij de standjes voor het ziekehuis; gebakken banaan, gefrituurde banaan à heerlijk (komen we de laatste weekjes mee :P)
Thuis een reflectie voor de evaluatie voor Monica geschreven, verder nog wat school dingen gedaan. ’s Avonds helaas niet zo lekker gegeten, nieuwe stew geprobeerd wat een beetje tegen viel. Verder geleerd voor de toets en vroeg op bed.

Vrijdag 8-05-09 Outreach
Van 8.30 tot 13.30
Om 8.30 waren wij aan wezig bij de PHD, hier moesten we even wachten, later kwam de vrouw terug om te verder dat het nog even duurde want de auto was niet beschikbaar…
In dit uur rondleiding gekregen over PHD.
Uiteindelijk om 9.30 vertrokken, ongeveer 20 min rijden naar het dorpje. Eenmaal daar aangekomen werd alles opgezet; weegschaal werd aan de boom gehangen, tafel voor de verpleegkundigen werd klaar gezet waar ze vit A, voorlichting en inentingen geven.
Petra en ik mochten bij de weegschaal staan om de kinderen te wegen en te rapporteren. Dit was super om te doen!
Ik vroeg of ik een foto mocht maken en of de verpleegkundige dit aan de mensen wilde vragen in twi, natuurlijk kon dit er werd zelfs geposeerd! Erg leuke foto’s geworden!
Ook foto’s van de school en kerk gemaakt, de school is een paar palen met golfplaat… je kan het je niet voorstellen. De kerk was nog niet af gebouwt. Dit dorpje gaf mij een typisch beeld van afrika.
Rond 13.00 terug gegaan aar Berekum.
Rond 14.00 evaluatie met Monica, toen wij terug kwamen van outreach snel gegeten (gebakken en gefrituurde bananen) en spullen opgehaald want 14.00 hadden we evaluatie. Natuurlijk even wachten. 14.45 evaluatie.
Monica vond dat er vooruitgang was en het ging goed. Moeilijke punten en vragen besproken. Toen Monica af wilde sluiten kwam ze nog met 1 punt; toen ze bij ons in de keuken was geweest zag ze dat er op de muren was gesschreven…
Wij hadden ook een aftel schema gemaakt niet wetend dat dit niet mocht (want er stond al vanaf 2004 wat op de muren). Monica vond dit niet leuk en nou kwam ze met een oplossing dat wij dit over gingen verven of als er een schilder kwam het kwam er op neer dat wij ervoor moesten betalen..?
Wij vonden dit natuurlijk niet eerlijk. Annemiek ingelicht en we proberen tot een compromis te komen wordt vervolgd.
Verder de middag niet veel meer gedaan… Onze humeur was een beetje verpest.

Zaterdag 9-05-09 weekend
Uitgeslapen (7.30 al een keer wakker daarna weer in slaap gevallen).
10.30 uit bed gegaan, lekker cracker en thee als ontbijt op de veranda gehad.
In de middag boodschapjes in Berekum gedaan ook gevraagd aan iemand voor een kapsalon en kleermaker. Deze man wees ons de weg en vertaalde voor ons. Bij een kapsalon geweest om te vragen naar de vlechtjes. Ook bij een naaiwinkeltje geweest om te vragen hoe het zat als je een shirtje wilde laten maken, na enige tijd konden wij bij beiden duidelijk maken wat we nu wilde, beetje handen, voeten en plaatjes werk haha.
Gebakken ei met salade gehaald, terug in de keuken ons verhaaltje geschreven.
Lekker makkelijk gegeten noodles met worstjes :p
Lekker met familie en vriendjes geklets op internet.
’s avonds geleerd voor de toets.

Zondag 10-05-09
Vandaag lekker uitgeslapen (vannacht wakker want petra voelde zich niet zo lekker) ontbeten op de veranda met crackers en thee (vast ritueel in het weekend :P). Hierna druk bezig geweest met de was, lekker gedouched en verhaaltjes uitgetypt op de computer.
Lekker broodje ei gegeten en ’s avonds even op internet.
Optijd op bed, morgen vroeg richting Nkroanza!

Liefs Cin

Ps. Oma Baukje van harte gefeliciteerd!!
Fijne Moederdag!!

• 10 Mei 2009 - 18:31

Rennie:

Wat weer een weekje, wat doen jullie daar ontzettend veel ervaring op.
    Hopelijk gaan de laatste weken ook goed en hoef je niet te verven.
    En wat zullen jullie knap worden met die vlechtjes in je haar.
    Meiden succes en oant sjin.
    Tût Rennie

• 10 Mei 2009 - 18:39

Mama En Papa:

wij zijn benieuwd naar de foto's. we zijn blij dat het goed gaat, leuk om te lezen wat je allemaal doet. informeer eens wat het kost, een muur laten verven.. veel kan het daar niet zijn..misschien wil school jullie sponseren of iemand anders.
    maak je er in elk geval niet druk om. gebruik je energie voor andere dingen.

• 10 Mei 2009 - 19:21

Jappie En Hilly:

Wat een week weer hé, heel wat beleefd. Voor de komende week ook veel sterkte gewenst,welke ook best emotioneel gaat worden. Veel liefs gewenst en hou nog even vol daar. Op naar de laatste loodjes. Groetjes vanuit Friesland.

• 11 Mei 2009 - 08:17

Marie:

hoi cindy,
    ik zie dat je weer een druk weekje achter de rug hebt, maar zo te horen sleep je je er goed door heen.
    nog eventjes en dan zien we je weer op hollandse bodem.
    en dan kom je maar weer eens langs.
    doe je rustig aan??
    groetjessss marie.

• 11 Mei 2009 - 19:28

Annemieke:

Out reach is inderdaad 1 van de hele leuke dingen daar. Ik vond het ook geweldig!

• 12 Mei 2009 - 14:12

Marrit Brouwer:

Leuk en herkenbaar om je verhaal te lezen. Jullie hebben al veel ervaringen opgedaan van het Ghaneese leven. Veel plezier in Nkroanza bij het project. Ben benieuwd, in NL praten we er wel een keer over.

Bye, Marrit

• 16 Mei 2009 - 17:18

Chantal:

Heej Zusie!!
    zOo heb jou een tijd niet gesproken.. sorry soryy soryy!! ma had het druk druk druk!! je weet hoe dat gaat met mij.. mja hoe is ie? met mij gaat wel goed... pfooee hou je verhalen niet eens meer bij echt kut... je schrijft veel echt leuk.. mama houd alles bij en vertelt is leuker.. wil jou verhalen in het echt horen(A)!!! al wat leuks gekocht ofzOO?? noujaa uhhh spreek je snel hopelijkkk!! Dikke kusss chantall Knuffellll!!

• 20 Mei 2009 - 19:24

Sigrid:

Hey meid,

Leuk dat jullie samen mee mochten op out reach, lijkt me erg leuk en interessant! Ook het wegen van die kinderen natuurlijk, lijkt me wel een aparte manier :).
    Succes en veel plezier nog even met de laatste dagen.
    Ik kijk uit naar je terugkomst en de foto's. Tot snel!
    Kus Sigrid