30-03-09 ER (Emergency Room) - Reisverslag uit Berekum, Ghana van Cindy Bangma - WaarBenJij.nu 30-03-09 ER (Emergency Room) - Reisverslag uit Berekum, Ghana van Cindy Bangma - WaarBenJij.nu

30-03-09 ER (Emergency Room)

Door: Cindy

Blijf op de hoogte en volg Cindy

31 Maart 2009 | Ghana, Berekum

7.30 aanwezig, wachten op de morning nurse.
Bedden schoon gemaakt
Artsen ronde mee gelopen, een mw. reageerde niet toen de artsen haar vragen stelden, de arts pakte haar vervolgens bij haar haar en schudde haar hoofd even door elkaar (rare gewaar wording hoe dit hier allemaal maar kan).
Bloeddruk opgemeten, eerst dit de arts dit zelf en vroeg wat de verpleegkundige vanmorgen had opgeschreven, volgens de arts was dit niet goed dit moesten de leerlingen het nogmaals doen en de uitslag opnoemen. Dit was weer niet goed. De arts vroeg mij of ik het welleens gedaan had toen ik ja antwoordde moest ik ook even de bloeddruk opmeten. Volgens de arts had ik goed geluisterd en kreeg een schouder klopje (dit vond ik wel leuk). Aan de andere kant vond ik het wel wat sneu voor de andere studenten maar het leek hun verder niks uit te maken.
Wel vroegen de andere studenten mij nu de bloeddruk te controleren nadat hun dit hadden opgemeten.
Er lag een jongetje van ong. 8 jaar op de afdeling met verdenking meningitis (hersenvliesontsteking) hierbij werd een lumbaal punctie gedaan.
De arts deed de punctie op de afdeling met iedereen er om heen.
Vond dit niet zo leuk om te zien omdat je weet dat het pijn doet. Maar omdat de patiënt in een soort van schemer toestand / coma was gaf hij geen kik.
Ook werd er bij een andere patiënt (een iets ouder meisje) een lumbaal punctie gedaan maar deze mislukte omdat ze te veel bewoog. Na drie pogingen gaf de arts het op.
Hierna heb ik met een student het vocht van de lumbaal punctie naar het lab gebracht.
Na enige tijd kwam de uitslag; negatief.
De jongen kreeg een sonde omdat het eten en drinken ook niet meer wilde.
11.15-11.45 pauze
Vlak na de pauze, ik was net terug, kwam er een man met een jongetje de afdeling opgerend. Het jongetje schreeuwde het uit van de pijn en zat onder het bloed.
ze kregen een bed toegewezen en iedereen kwam aangesneld.
De jongen had een flinke hoofdwond die verbonden werd, en een gebroken onderbeen (je kon het bot zien bewegen) die werd gespalkt. Ook werd er direct een infuus geprikt.
Dit alles gebeurde huilend gillend en schoppend (door het jongetje, waarschijnlijk in de war door de hoofdwond) hierdoor moesten de verpleegkundigen hem helemaal vast houden. Dit zag er niet leuk uit en het huilen stond mij dan ook nader dan het lachen.
(Ik had het gevoel er maar wat bij te staan omdat je niks kan doen, het is je eerste dag dus weer je niet wat er moet gebeuren en waar alles ligt. Dit voelde wel vervelend).
Hierna zijn we met de jongen op de brancard naar de X-ray dep. gelopen (zo’n 100m verder op, over een slecht pad met hobbels en gaten) hier werd de jongen op de tafel gelegd voor de foto en moesten we hem allemaal vast houden omdat hij zo in de war was. Eerst wilden ze geen foto maken omdat de patient volgens die mensen niet stabiel en te onrustig was. Foto is toch gemaakt.
Eenmaal terug op de afdeling kalmeerde de jongen iets en viel daarna in slaap.
Later werd er nog iemand binnen gebracht met hevige abdominale pijn. Hier verder niet bij geweest.
De jongen met verdenking meningitis is naar een andere afdeling gebracht.
13.40 naar huis
Bij gepraat met Petra, al met al hadden we beiden een intensieve dag!!
Gekookt; spaghetti, worst, champignons, en witte bonen in een soort tomaten saus lekker!
Nog een spelletje gedaan, bij gekletst en daarna zijn we uitgeput vroeg op bed gegaan..

Liefs Cin

  • 31 Maart 2009 - 19:15

    Erwin:

    hey pop

    Veel vreemde dingen he, lijkt me raar om te zien hoe die mensen zoveel pijn lijden en zo over die paden worden gereden. Succes deze week

    kus mij

  • 01 April 2009 - 18:37

    Mama:

    blij dat wij in nederland pijnstillers hebben en krijgen.

  • 01 April 2009 - 19:59

    Rennie:

    Meid wat heb jij alweer veel beleefd, allemaal wel heel erg indrukwekkend. Zo zie je maar weer wat een verschil met NL.
    Meid succes en hou je taai. Kus Rennie

    Ps: zondag ga ik met je mams naar dirty dancing, gezellig!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cindy

Actief sinds 27 Jan. 2009
Verslag gelezen: 261
Totaal aantal bezoekers 19005

Voorgaande reizen:

20 Maart 2009 - 05 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: