11-4-09 / 12-4-09 Weekend!! - Reisverslag uit Berekum, Ghana van Cindy Bangma - WaarBenJij.nu 11-4-09 / 12-4-09 Weekend!! - Reisverslag uit Berekum, Ghana van Cindy Bangma - WaarBenJij.nu

11-4-09 / 12-4-09 Weekend!!

Door: Cindy

Blijf op de hoogte en volg Cindy

15 April 2009 | Ghana, Berekum

Hallo allemaal,
gsa hier maar even voor zitten want we hebben wat mee gemaakt!!
Succes...

Eigenlijk begon het weekend dit keer al op 9-4-09 (Mama Gefeliciteerd!!!)

Reizen; ’s morgens om 7.30 vertrokken naar Sunyani (niet al te vroeg want we wilden naar de bank om geld op te nemen en die zijn om 8u open). In een trotro zouden we die kant op, trotro’s vertrekken hier pas als ze echt helemaal vol zitten dus we vertrokken pas om 8u. Om 8.30 kwamen we aan in Sunyani.

Eenmaal in Sunyani konden we het visum niet regelen omdat we 2 pasfoto’s mee moesten hebben + de retour ticket. Dit moeten we dus een andere keer doen.

Ook wilden we onze dollars hier inwisselen omdat we door onze cedi’s heen waren…
Dit was nog een opgave! Geen enkele bank wilde wisselen. We vroegen mensen waar dit kon maar die kwamen steeds bij mensen op straat uit die wel wilden wisselen, dit wilden wij niet omdat we hier al voor gewaarschuwd waren.
Na veel vragen en te hebben rondgelopen hadden we eindelijk een soort van wisselkantoortje gevonden. Hier onze dollars gewisseld.

Nu moesten we de bus naar Techiman vinden we konden direct instappen en we vertrokken. Ongeveer 10.30 vertrokken.
Aankomst Techiman 12.30.
In Techiman de bus naar Tamale zoeken hier kwamen we erachter dat de bus al was vertrokken en er morgen weer een reed. Dit was wel ff klote!
Iemand gevraagd naar andere opties; met de trotro naar Tamale.
Wat een lange zit in een trotro (van 13.00 – 18.00).
Trotro; een soort bestel busje omgebouwd met allemaal stoeltjes erin er kunnen volgens de Ghaneze dan ook makkelijk 40 man in!! Dit was ook klote rit, Petra en ik zaten helemaal achterin waar we ons een breuk zaten. We waren dan ook blij toen we halverwege even onze benen konden strekken!

18.30 in Tamale en nu …?
Mensen op het station gevraagd hoe we naar Mole np konden. Want ons was verteld dat het van Tamale naar Mole nog maar 30 min was… Er redden geen bussen meer (die rijden ‘s morgens 6.00 en 13.30) ok dat was een flinke tegenvaller!
toen gevraagd of we er met de taxi konden komen, dit kon maar kostte 150 cedi!!
Omdat de weg zo slecht was en het ongeveer 4 uren rijden was… Wij snapten er niks meer van!!
Toen een jongen op straat gevraagd de taxi was idd 150 cedi. Toen naar een hotel in de buurt gevraagd. De jongen en wij met de taxi naar het ja hoe zullen we het noemen hotel gegaan. Een vies hotel zonder licht en waar de douche en toilet gedeelt zijn. Na al de tegenvallers van vandaag wilde we toch wel een beetje luxe, dus naar het catholic guesthouse gegaan. Hier hadden we een eigen kamer met badkamer, airco, etc.
Voor 25 cedi. (6,25 pp, dit was goed te doen) Toen we hier eenmaal aankwamen wilde de jongen die ons overal mee geholpen had 3 cedi als dank. Dies gek! Uiteindelijk na een discussie hem 2,40 gegeven maar als nog liep hij helemaal mee naar de kamer, gelukkig zei iemand van het hotel dat dit niet allowed was en weg was hij, gelukkig!
Ons was verteld dat we 4.00 op het station moesten zijn zodat we een kaartje konden kopen voor de bus naar Mole np die om 5.00 vertrok. Dus alvast een taxi geregeld bij het guesthouse voor de volgende morgen.
Hier even lekker gegeten en ons op gefrist en vroeg gaan slapen omdat we er ook weer erg vroeg af moesten!

10-04-09

4.30 kwamen we aan op het station en wilden we het kaartje kopen MAAR, er waren geen tickets meer want de bus zat vol… En volgens de geleerden die op het station werkten werd ons nu verteld dat de bus naar Mole pas om 14.00 vertrok zucht!
Wachten tot 6.00 toen konden we de kaartjes voor de bus naar Mole halen. (Ondertussen waren er vrij veel blanken die er ook heen wilden) Toen verscheen big Mohammed in beeld (zo noemde hij zich zelf) hij kon de kaartjes wel voor ons regelen en dan zou het allemaal goed komen want volgens hem stonden wij in de verkeerde rij… Niemand wilde hem eigenlijk geloven want het merendeel had al verschillende tegenvallers gehad zoals wij. Uit eindelijk toch hem het geld gegeven en gelukkig kregen we de juiste kaartjes, ook heeft hij nog voor ons een kamer gereserveerd (dit waren wij dus helemaal vergeten!!).
Maar goed 9.00 en de bus vertrok pas om 14.00… Dat werd wachten!
Eerst maar even ergens ontbeten (mohammed wist een goed plekje waar we konden eten, een pokke end lopen) maar goed wat gegeten. Eindelijk terug op het station hem bedankt en gezegt dat het ons verder wel zal lukken maar hij bleef om ons heen hangen (erg vervelend) op een gegeven moment zijn we gewoon weg gelopen en hebben we hem niet meer gezien.
Eindelijk van die man waren we af, ok hij heeft ons goed geholpen maar hij was erg irritant!
Om de tijd te doden over het station en de markt gelopen hier hoofddoekjes gekocht (op aanraden van een engelse mw. Die al eens in Mole np was geweest, voor de stof etc. ook vertelde ze dat dichte schoenen verplicht was, deze niet gevonden)
14.30 hehe we vertrokken naar Mole NP eindelijk!
Met de andere blanken gekletst over hun reisdoel en wat ze in Ghana doen etc.
18.00 aangekomen in Mole NP!
Het was een lange reis, het begin van de weg was goed maar veranderde al snel in een zandweg (hobble de bobble). Door het kletsen met de andere “buitenlanders” ging de tijd vrij vlot!
Inchecken; gelukkig gister met Mohammed gebeld over een kamer want ze zaten vol!
De eerste nacht konden we nog een kamer krijgen en de 2e nacht moesten we dan overnachten in de “dorm” dit is een soort van slaapzaal, met 3 stapel bedden. (maar in Ghana gooien ze rustig nog 4 matrassen op de grond dus dan is het een slaapplaats voor 10 pers! 5 nl, 3 denen, 2 duitsers).
’s Avonds gezellig wat gegeten, gedronken en bijgekletst met de andere blanken.

11-04-09

6.20 de wekker. 7.00 safari! Ongeveer 2 uur lopend (met 4 maten te grote kap laarzen dit was niet echt geweldig!!) het park door opzoek naar de dieren. Olifanten, antilopen, everzwijnen en apen gezien.
Hierna even opgefrist en naar het restaurant gegaan voor ontbijt en daarna het zwembad in gegaan.
De apen die hier rondlopen komen gewoon bij het restaurant en zwembad en jatten het eten van je bord af! Ook hadden ze iemands tas te pakken en later een jongetje van ong. 8 jaar oud! Zowel de aap als de moeder waren aan het jongetje aan het trekken en andere gasten probeerden de aap weg te jagen. Met success.
Verder een rustige relaxte dag gehad!

Ong. 19.30 wat eten met de duitse meisjes. Het was erg druk in het hotel en dus kregen we het eten om 20.30, ook waren er bijna geen tafels en stoelen meer.
’s Avonds na het eten nog even gezellig blijven zitten en wat gedronken.
Morgen 4.00 terug naar Tamale met de bus.

* Valerie en Eric uit Canada; 8 maanden reizen door afrika waar ze ons over vertelden, foto’s lieten zien en het dagboek wat Valerie bij hield! SUPER!!
In Mole np wilden ze in een tentje i.pv. het hotel, dit leek ons best eng maar bij nader inzien hadden we dit ook wel gewild van ‘s morgens toen ze opstonden stonden de olifanten maar een paar meter bij hun vandaan even als de rest van de dieren. Ook was er een aap met hun shampoo vandoor! Haha!

12-04-09

3.20 de wekker, 4.00 met de bus richting Tamale.
Rit ging opzich vrij vlot.
Ghanezen zijn erg vriendelijke mensen tot dat ze in een bus op een plaats moeten zitten waarvan het nummer achter op de ticket staat…
Ik denk dat we wel een uur stil hebben gestaan in het dorp waar iedereen in moest stappen dit omdat er een hevige dscussie ontstond (om ong. 5.00 ‘s morgens!!) over de zit plaatsen. Iedereen was maar ergens gaan zitten en toen er werd verteld dat ze op de plaats nummer van de ticket moesten gaan zitten werd het drama! Nadat de discussie was geeindigd en indereen op zijn plaats zat konden we eindelijk verder!
Halverwege de rit kondigde de chauffeur aan 10 min te moeten stoppen i.v.m. een lekke band, dit werd ong. 30 min… Maar het wachten waren we al gewend dus probeerden we er maar wat gezelligs van te maken met de andere blanken die terug gingen.

8.00 aankomst Tamale.
Ontbeten, wat gedronken en ee sigaretje gerookt. Toen opzoek naar de bus richting Sunyani (we hadden donderdag gevraagd of deze reed en volgens die mensen reed de bus gewoon) maar helaas in het weekend rijden er geen bussen. Wat een tegen valler!!
Er waren 2 opties; overnachten in Tamale en maandag terug of met de trotro, wij wilden nu eigenlijk wel weer heel graag terug naar Berekum waar we maandag ook weer stage moesten lopen dus zijn we in de trotro gegaan richting Techiman.
Ong. 10.30 vertrok de trotro (want ja je moest eerst wachten tot deze echt vol zit!)

Ongeveer 15.30 kwamen we aan in Techiman. Dit keer hadden we besloten om i.p.v een trotro een taxi te nemen want we waren kapot en ook alweer 12 uren onderweg.
In de trotro de mensen gevraagd hoeveel ons dit zou kosten, 2 X 2 cedi + 1 cedi voor het droppen, dit vonden wij goed te doen dus gingen we naar een taxi.

Om 16.00 vertrokken richting Sunyani waar we 16.40 aan kwamen.
Hier werden we afgezet bij de bank omdat we nog even wat geld wilden pinnen maar helaas de bank was leeg en gaf geen stuiver meer.
Taxi aangehouden, we wilden nu echt wel het laatste stukje en lekker terug naar Berekum. Eenmaal in de taxi zeiden we dat we naar Berekum wilden voor 3 cedi (ons was verteld dat dit meer dan genoeg was!) De chauffeur had het over een dropping en ik vroeg hem wat dit inhield met een vaag verhaaltje kregen we er niet echt antwoord op maar iets later zou ons het duidelijk worden!

Eenmaal onderweg bracht hij ons naar het taxi station (1 a 2 min! rijden) en vroeg hij 2 cedi, WTF was die man nou helemaal gek geworden! Petra zei nog “you can’t cheat us!” maar helaas na een hevige discussie en ondertussen 10 man om ons heen zich er mee te bemoeien, het geld, 2 cedi naar zijn kop gegooit en zijn we weg gelopen. Beiden helemaal beduusd en best kwaad. Wat een ramp! Volgens de chauffeur hadden wij dropping gezegt, volgens mij had k gezegt dat ik naar Berekum wilde, en vroeg ik nog wat dropping in hield…
Een andere taxi wilde ons wel meenemen voor 5 cedi pp. ze hadden ons verteld dat het 1,20 pp zou kosten dus ook deze taxi geweigerd. Uit eindelijk iemand die ons wij uitleggen hoe het zat (onder tussen had Petra Aafke gebeld over hoe het zat);
Dropping al is het 1 m = 2 cedi
Taxi voor 2 personen = erg duur
Shared taxi; dit betekent een vast bedrag (in dit geval ds 1,20 pp) en dan komen er andere mensen bij in. Ik zei dat dit geen probleem was dus met deze taxi voor 1,20 pp 17.30 eindelijk onderweg naar Berekum! Hehe.

Ong. 18.00 in Berekum ein-de-lijk!! Bijna 15u onder de pannen met reizen!!
Broodje fried egg gehaald en naar “huis” gelopen.
Hier stond de volgende verassing op ons te wachten; eenmaal in de keuken bleek er geen stroom te zijn dus checkte ik de koelkast en de vriezer wat een stank!! Dit betekende niet veel goeds!!
Blijkbaar was de stroom er het hele weekend afgeweest, de patat in de vriezer was al bijna gefrituurd, de kip liep al bijna weer en het drinken was allemaal warm!!
Ook het fruit was verrot L.
Dit kon er ook nog wel bij! Maar even gelaten zoals het was want erger kon het toch niet worden!
Eenmaal bij de slaapkamer ons verhaal aan de buurman verteld en gelukkig mochten we wat spul in zijn koelkast kwijt!
Even op internet, om het thuisfront over ons avontuurlijke reis te vertellen. MAAR eenmaal daar aangekomen deed het internet het niet zucht…
Net toen we terug wilden gaan naar de slaapkamer begon het te waaien, spoelen en onweren ook dat nog…
Even gewacht en toen er toch maar doorheen.
Eenmaal bij de slaapkamer lkkr gedouched (die deed het wel!) en gaan slapen want we waren beiden gebroken!

Liefs Cindy

• 15 April 2009 - 19:24

Lian:

Jeetje meid wat een avontuur ik had al een beetje gehoord maar nu met dit hele verhaal!
    wat zijn die mensen daar toch een oplichters zeg :|
    gelukkig zijn jullie weer veilig in berekum!
    ik spreek je
    x je zusje (L)

• 15 April 2009 - 19:48

Veeke:

He meissie,tjonge jonge wat hebben jullie al veel beleefd!Dan is het soms weleens balen he om zover weg te zitten..Maar je leert hier ook weer van.Wij blijven je volgen,het is erg leuk om je verhalen te lezen.Succes,dikke knuffel van ons! X

• 16 April 2009 - 12:32

Mama:

jammer en vervelend dat je met jou laptop niet goed op internet kan. Afhankelijk bent van Petra om je stukjes te kunnen plaatsen.
    effin, t is niet anders en er staat weer een heel verhaal op.
    liefs en groetjes

• 16 April 2009 - 18:00

Annemieke:

Nou nou, dat was weer een hele ervaring, vergeten maar weer en op naar het volgende! Jullie hebt je er weer doorheen geslagen! Goed zo!

• 16 April 2009 - 18:37

Rennie:

Meid wat een verhalen en wat maken jullie daar wat mee.
    Mams had mij over de site van Petra verteld ,dus die lees ik nu af en toe ook om op de hoogte te blijven.
    Succes daar !!
    Tût Rennie

• 17 April 2009 - 18:23

Jappie En Hilly:

wij lezen ook jouw verhalen en wat beleven jullie wat. ook een berichtje op de weblog van petra geplaatst en gezegd dat we respect voor jullie hebben (hadden we ook al wel hoor.) groetjes van ons en hou jullie taai.fijn weekend

• 19 April 2009 - 07:58

Alex:

Halo Cin,
    Allemaal avontuurlijke dingen meegemaakt,ik dacht dat de NS de nodige problemen kende maar vergeleken met de situatie aldaar is dat een geoliede machine.
    Dat de locals alles doen om je geld afhandig te maken is op zich niet iets wat daar alleen voorkomt,ook in A'dam worden toeristen dagelijks opgelicht,goed opletten meid.
    Frank vond het erg interesant dat de 'aapjes'jullie eten proberen te stelen,hij moest er erg om lachen.
    Verder alle goeds toegewenst en pas goed op jezelf en je vriendin.
    Groetjes en xxxx